Forside » Landsmøde 2016

ABAforeningens landsmøde 3-5. juni 2016

En dag med faglige oplæg om ABA og autisme, angst og leg, livet som hjemmetræningsfamilie, jura med videre. Plus socialt samvær, netværk, søskendeforum, hoppeborg og god mad. Alle er velkomne.

Gå direkte til tilmelding her: https://aba.nemtilmeld.dk/9

Fredag d. 3. juni

• 18:00 Ankomst
  • 19:00 Aftensmad, kaffe og hygge
  • Indkvartering (rundt omkring på skolen eller udenfor i telt)

Lørdag d. 4. juni

7:00 Bus afgår fra København
8:00-9:30 Morgenmad
9:00-9:30 Ankomst og kaffe for ikke-overnattende
9:30-9:45 Velkomst og praktiske informationer for alle i forsamlingshuset

9:45-11:45 Oplægsspor 1 (2 timer)

Hvilke Juridiske spilleregler gælder?
v/ Jan Østergaard, forælder og jurist

Det handler ikke specifikt om hjemmetræning, men om alt det andet rundt om - forvaltningsretlige principper og hovedpunkterne i korrekt sagsbehandling. Deltagerne lærer tommelfingerregler, så man kan navigere i tingene.

Hvordan er det, man som ABA-forældre bør samarbejde og kan påvirke beslutningerne for ens egen famille, når rammerne og bevillingerne fra kommunen/forvaltningen/skolen/børnehaven skal sættes eller revurderes?

Svaret er individuelt for den enkelte familie, men der gælder en række juridiske vigtige spilleregler.

Hvad går disse spilleregler ud på? Hvilken forskel gør det i praksis, hvordan vi som familier argumenterer for vores sag? Og hvornår er det klogt at søge juridisk råd, dåd og vejledning? Hvad betyder det, at vi som familier er del af en forening?

Jan Østergaard er underviser med mere end 10 års erfaring som forælder, jurist i det offentlige og tidl. formand og bestyrelsesmedlem for ABAforeningen, Han har rådgivet, bistået og repræsenteret talrige familier i forbindelse med mange kommuners afgørelser, og igennem de seneste 2 år har han været primus motor i lokalforening Østjylland i forbindelse med at sikre lovligheden af Aarhus Kommunes generelle nedskæringer på handicapområdet for de berørte familier.

Jan holdt også oplæg sidste år, men det er ikke en gentagelse.

Sociale vanskeligheder og legefærdigheder hos børn med autisme
v/ Xenia Krog, supervisor, B.C.A.B.A.(Board Certified Assistant Behavior Analyst)

Xenia Krog har arbejdet nogle år i udlandet som supervisor og bor og arbejder nu i Esbjerg.

• Legeniveau blandt børnene. Hvor vigtigt er det at selv kunne lege med barnet og fange barnet hvor han/hun er.
  • DTT-programmernes rolle i træning af sociale færdigheder hos børn med autisme. Hvilke programmer til træning af sociale færdighed vil give barnet en god basis fremover?
  • Hvordan bygger man træning i sociale færdigheder op fra DTT  til små strukturede legegrupper til skole/hjem/legeplads/ustruktureret legegruppe?
  • Hvilke værktøjer kan skolepersonale og pædagoger nemt bruge til opmuntring af de sociale færdigheder hos børn med autisme?
  • Strukturerede legeaktiviter og små grupper med børn med autisme og deres søskende.
  • Hvordan udvikler man forstærkere til træning i sociale færdigheder?

Forældreoplæg om at være hjemmetræningsfamilie
v/ Sara Jörn og Kristine Bressendorf

Sara er mor til en dreng på 7 år, der går i 2. klasse. Kristine er mor til en dreng på 9 år, der går på specialskole og hjemmetrænes om eftermiddagen. Begge drenge er blevet trænet i flere år.

Workshoppen er især egnet til forældre med nydiagnosticerede børn, eller forældre som overvejer hjemmetræning.

11:45-12:45 Frokostpause

12:45-14:15 Oplægsspor 2 (1½ time)

Cool Kids Asf - angstbehandling til børn med autisme baseret på kognitive adfærdsterapeutiske (KAT) principper
v/ Tina R. Kilburn, forskningspsykolog på BUC i Aarhus

Læs mere her: http://psy.au.dk/forskning/erhvervssamarbejde/angstklinikken/om-angstklinikken/nyheder/nyhed/artikel/virker-cool-kids-programmet-i-det-virkelige-liv-i-danmark/

ESDM - Early Start Denver Model
v/ Saulé Westenholz

Saulé Westenholz er den første supervisor i Skandinavien certificeret i Early Start Denver Model og hjemmetræner selv med sin søn.

Early Start Denver Model er et træningsprogram som anvender ABA's læringsprincipper og leverer træningsindholdet i struktureret leg samt barnets naturlige interaktioner dagen igennem. Barnets motivation for at engagere sig i meningsbærende interaktioner er i fokus, da de leverer grundlaget for barnets sprogudvikling. Curriculum i Early Start Denver Model er udviklet for børn med autisme i alderen 1-4 år, men modellen kan inspirere arbejdet med både yngre og ældre børn.

Søskendeforum
v/Trine Berg Østergaard

igen i år er der forum for de børn, der har søskende med autisme (mere følger)

14:15-14:45 Kaffepause og kage

14:45-16:45 Plenumoplæg om hjemmetræningsordningen
v/ Hanne Wennicke fra Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet
(www.dukh.dk).

Hvad siger lovgivningen om hjemmetræning? Hjemmetræningsordningen er netop blevet ændret lidt og gjort permanent. Hvad betyder det for os? Der er kommet nogle afgørelser fra Ankestyrelsen siden 2008, hvor hjemmetræningsloven trådte i kraft, hvad betyder de for os? Kort sagt - det er her, du kan lære alt det relevante om hjemmetræningsloven, både hvis du har hjemmetræning eller overvejer at søge det.

Hanne Wennicke er en af dem, der sidder med henvendelser om hjemmetræning hos DUKH.

16:45-17:00 Kaffepause og kage (hent og tag med til generalforsamling)

17:00-18:00 Generalforsamling i ABAforeningen

Indkaldelse og dagsorden er sendt til foreningens medlemmer via mail

18:30 Middag

20:00 Bus til København afgår

Søndag d. 5. juni

9:00 Morgenmad, hyggesnak og oprydning (vi skal ikke selv gøre rent)

11:00 Afgang / smør en hurtig madpakke til turen hjem

Stedet

Stepping Friskole er en lille landsbyskole med pt. ca. 140 børn fra 0.-9. klasse. Den ligger midt i Stepping, sammen med hallen og børnehaven, hvis udendørsfaciliteter vi også kan benytte. Skolen har god plads til os, både inde og ude.

Praktiske oplysninger

• Oplæg og andet fagligt indhold foregår på skolen.
  • Frokost lørdag og middag lørdag indtages i forsamlingshuset tæt ved skolen.
  • Aftensmad fredag, morgenmad lørdag og morgenmad søndag indtages på skolen.

For at holde prisen nede har vi begrænset hjælp udefra, så vi får brug for en hånd ved måltiderne.Maden kommer udefra, men der skal stilles frem og sættes i opvaskemaskine – hvis bare nogle stykker melder sig, kan vi nøjes med ca. 15 minutters hjælp fra hver. Du kan tilmelde dig, når du
tilmelder dig landsmødet. På forhånd tak.

Prisen

Prisen dækker lokaleleje, forplejning, transport til oplægsholdere samt øvrige nødvendige udgifter.

• Hele weekenden pr. person kr. 500,-.
  • Lørdag pr. person kr. 400,-.
  • Børn under 15 år betaler halv pris
  • Børn under 2 år gratis.
  • Der er mulighed for god rabat på hjælper/aflaster, hvis personen udelukkende er med for at passe dit
    barn. Kontakt os for at høre nærmere.
  • Drikkevarer betales efter forbrug.

Transport

Klik her for at se kort

• Bil: Drej af ved E45 afkørsel 66 Christiansfeld, drej til højre ad Frørup Landevej, kør ca. 8 km, drej til venstre ad Nørre Allé mod Haderslev, kør ca 1,5 km, og så ligger skolen lidt tilbagetrukket fra vejen på højre hånd.
  • Tog: Hvis du/I kommer med toget, skal du tage toget til Vamdrup, og så skal bestyrelsen nok arrangere en afhentning – kontakt os for nærmere aftale.
  • Fælles bustransport: Vi arrangerer fælles bustransport fra København, med afgang lørdag 7:00. Se https://aba.nemtilmeld.dk/9 for detaljer.

Overnatning

Du/I er meget velkomne til at overnatte. Der er 9 klasselokaler indenfor, hvor det er muligt at overnatte på eget liggeunderlag/luftmadras. Det er også muligt at tage et telt med og sove udendørs - der er ikke nævneværdig trafikstøj.

Hvis du foretrækker en rigtig seng, er der forskellige muligheder i omegnen. Der er vandrerhjem, kroer og hoteller, og der er også billigere muligheder:

Aktiviter for børn

Der er skolegård med sandkasse, en lille legeplads og boldbane ved hallen. Børnehavens varierede og aflukkede legeplads er desuden til fri afbenyttelse, den ligger lige ved siden af skolen. Hvis det regner eller er koldt, vil der være hoppeborg i hallen. Det vil også være muligt at brugeSFO-lokalet (hvis der er en voksen til stede hele tiden). Der er ingen mooncars eller cykler, men I må gerne tage jeres egne med.  Har man brug for en gåtur, er der et stisystem bagom skolen, som fører ned til en lille sø og en nyanlagt sti i områdets natur.

Børn er forældrenes eget ansvar, og eventuelle aftaler om børnepasning må træffes mellem forældre indbyrdes. Mange tager hjælpetrænere med, og ordner det på den måde.

Der er søskendeforum lørdag eftermiddag for børn, der har søskende med autisme.

Kontakt

Har du spørgsmål eller brug for yderligere oplysninger, kontakt venligst Ditte Andreassen, ditteand(at)yahoo.dk, 29 86 61 75 eller Anne Lindholt Ottosen, anne(at)annelo . dk, 22 64 20 80

Foregår på https://aba.nemtilmeld.dk/9

Redaktionen / 01.06.2017